May 19, 2011

CORETAN BUAT KEKASIHKU


Wahai Kekasih, Ketahuilah bahwa di saat aku menulis coretan ini, hati ini sangat merinduimu, tidak tertanggung lagi rasanya rinduku ini padamu, lalu ku titipkan sebuah warkah buatmu.


Ya habibullah…. aku merasa sangat hina dan kerdil ketika ini, tangan yang kotor,penuh dosa dan noda, layakkah menulis warkah untukmu? engkau kekasih Allah..aku?..hamba Allah bergelumang dosa…



Ya Rasullulah…… Sesungguhnya..aku sangatlah mencemburui ‘Aisyah yang berbaring di ribamu sambil menangis, tangisan kesyukuran kerana dapat memasuki syurga bersamamu, sungguh!aku cemburu! sering aku terfikir,’alangkah bagusnya sekiranya aku ialah ‘Aisyah’ aku juga mencemburui Anas yang sangat disayangi mu, mendapat nama timangan’unais’ darimu! aku juga inginkan nama timangan darimu.. aku juga ingin dipanggil manja olehmu…


Astaghfirullah…tidak bersyukurnya aku acapkali aku terlupa,akulah saudara yang paling engkau rindu, engkau mencurahkan selautan kasih buat diriku walaupun tidak pernah kita bersua, Sungguh suci kasih sayangmu…. para sahabat juga naik cemburu… teringatkan ini,aku tersenyum sendiri, rasa bangga terselit di hati… ‘UMMATI,UMMATI,UMMATI’ ungkapan ini sering bermain di benakku, di saat Izrail menarik lembut ruhmu… di saat Jibril memalingkan wajahnya kerna sebaknya melihat kesakitanmu…. ‘UMMATI,UMMATI,UMMATI’,ungkapan inilah yang meniti di bibir kebiruanmu… ‘Peliharalah solat dan orang-orang lemah antara kamu’,inilah amanat terakhirmu.. besarnya,hebatnya,agungnya kasih sayang mu! Kini..mampukah aku mencintaimu sepertimana engkau mencintaiku?….


Ya Rasullulah… detik berlalu… usia pula semakin menginjak… rambut memutih…..pandangan kabur.. nafas semakin pendek… hati semakin kacau… sungguh!aku juga ingin ke syurga bersamamu! Namun…aku gerun… gerun memikirkan jika siksaan yang menanti.. Pernah aku lalai dalam solatku.. lalai juga dalam menjaga auratku.. lalai dalam mengingatimu…lalai dalam menjaga ikhtilatku… manusia yang lalai ini layakkah bersua denganmu? layakkah bertemu dengan Yang Maha Agung? aku khuatir jika akulah penghuni al-jahim.. aku khuatir jika akulah pemakan zaqqum.. Ya Allah..terimalah taubatku…ampunilah aku… Ya Rasullulah..kurniakanlah aku syafaatmu…


Ya Rasullulah… engkau pernah berkata, “Barangsiapa mencintai sunnahku,maka dia mencintaiku, dan kelak orang-orang yang mencintaiku,akan masuk ke syurga bersama-samaku”, ku pegang kukuh janjimu, ku perbaharui azamku, ku atur langkahku, ku susun hidupku agar selari dengan sunnahmu, sebagai tanda cintaku kepadamu… Kelak,kita akan bersua…. ingin kupastikan agar pertemuan kita pertemuan yang indah, di mana engkau berbangga aku sebagai umatmu, tersenyum melihatku… suara lunakmu memberi salam kepadaku… dan aku…. menatap wajahmu.. penuh asyik… dengan linangan air mata… membalas senyumanmu… membalas salammu….

InsyaAllah……

(Ya Allah,jadikanlah impian ini bukan sekadar impian..jadikanlah kenyataan… Ya Allah….jadikanlah aku dan sesiapa jua yang membaca coretan ini mereka yang memasuki syurgaMu bersama Rasullulah..)

No comments:

Post a Comment